Moda sukien z głębszym wykrojem szyi a bez kołnierza utrzymała się i na zimę, co w klimacie naszym jest bardzo niepraktyczne, a dla osób delikatnego zdrowia szkodliwe. Paryżanki, choć żyją w klimacie o wiele cieplejszym, używają jednak do wyjścia na ulicę kołnierzyków stojących, przypinanych agrafką zwykłą lub ozdobną, które osłaniają szyję odkrytą zupełnie przy paletotach choćby futrzanych, ale z kołnierzami szalowemi, noszonemi powszechnie. Odsłonięcie szyi przy zwykłym kostyumie do kursów pieszo, jest niewłaściwością, której nie zrobi kobieta umiejąca się ubierać.

Rycina 9 przedstawia kołnierzyk jedwabny, kryty tiulem siatkowymi, zakończony w górze pliską jedwabną, przytrzymującą frendzelkę. U dołu opaska z aksamitki tegoż koloru, z kwaścikami stalowemi, spada na żabot tiulowy, wycięty w zęby oszyte pikotami; u dwóch zębów kwaściki. — Drugi model, ryc. 10, ma kołnierzyk wysoki, pokryty naprzemian skosem taffetas i aksamitu; u góry wyłożona płasko koroneczka plisowana, u dołu plisowanie z koronki, zakończonej frendzelką jedwabną tego co materya koloru, — Trzeci kołnierzyk atłasowy lub aksamitny, z wykładem z koronki szydełkowej w zęby u góry a frendzelką u dołu.

kołnierzyk żabot 1912 moda, Wzory kołnierzyków stojących i żabotów

Rycina 12 przedstawia kołnierzyk z muślinu jedwabnego, założony z części stojącej, z tyłu zapinanej i z części wykładanej; brzegi otacza koronka; aksamitka kryje połączenie, —Następny model, ryc. 13, jest z czarnego voile jedwabnego, którego skos plisuje sią poprzecznie; u góry rulonik biały z frendzelką a czarną jedwabną; szersza frendzelka u dołu. – Kołnierzyk czarny aksamitny, ryc. 14, ma w górze gładko naszytą koronkę białą, udołu frendzelkę czarną, wysuniętą żabotowo przy wązkiej aksamitce, naszytej guziczkami —Na ryc. 15 mamy kołnierz plisowany z tiulu białego, oszyty drobniutkiem plisowaniem czarnem.

kołnierzyk żabot 1912 moda, Wzory kołnierzyków stojących i żabotów

Dla osób o wysokiej a szczupłej szyi odpowiedni będzie kołnierzyk, ryc. 16, naszyty dwoma rzędami przymarszczonej koronki; węższa koroneczka podszyta jako riuszka w górze; na szwie wązka aksamitka; przy żabocie trzy aksamitne guziki. Rycina 17 przedstawia również model kołnierza, odpowiedni dla osób o szczupłej szyi i uszyty z listewki skunksowej, podszytej riuszą koronkową a następnie skosem atłasowym. Żabot koronkowy, ułożony z kwadratu złożonego skośnie na rogi i zfałdowanego, zdobią trzy ogonki; z tyłu kokarda, ułożona z 2 metrów wstążki atłasowej liberty. — Ostatni model, ryc. 18, uszyty z muślinu jedwabnego i tiulu srebrnego, ogarnirowany koronką a zakończony u szyi listewką futrzaną.